Pozbądź się nadmiaru trójglicerydów

Optymalny poziom trójglicerydów we krwi to mniej niż 150 mg/100 ml, a dla osób z chorobą wieńcową – prawdopodobnie poniżej 100 mg/100 ml.

Większość lekarzy zaleca obniżenie poziomu trójglicerydów we krwi, szczególnie u osób z niskim poziomem HDL-, a wysokim LDL-cholesterolu. Wysoki poziom trójglicerydów jest sygnałem ostrzegawczym dla osób zagro­żonych chorobą wieńcową.

Na szczęście zmiana stylu życia często daje pożądany efekt.

  • Należy pozbyć się nadwagi. Poziom trójglicerydów we krwi maleje wraz ze zmniejszeniem masy ciała. Obniżenie masy ciała o 2-4 kg istotnie obniża poziom trójglicerydów.
  • Nie pić alkoholu. Niewielkie ilości słabych napojów alkoholowych mogą podwyższyć poziom HDL-cholesterolu, ale podwyższają także poziom trójglicerydów. Alkohol hamuje bowiem działanie enzymu odpowie­dzialnego za ich rozkład. Nawet 1 szklanka wina do obiadu może istot­nie podwyższyć poziom trójglicerydów we krwi u osób z nadwagą albo z dziedziczną skłonnością do wysokiego ich poziomu.
  • Ograniczyć spożycie rafinowanych cukrów i węglowodanów. Biała mąka, biały ryż, cukier rafinowany, wysoko-słodzone soki owocowe mogą spowodować wzrost poziomu trójglicerydów we krwi. Natomiast spożywanie produktów z pełnego ziarna zbóż może poziom ten obniżyć.
  • Być aktywnym. Wystarczy regularnie spacerować (około 3 km dzien­nie), aby skutecznie obniżyć poziom trójglicerydów we krwi i podwyż­szyć poziom HDL-cholesterolu.
  • A na końcu leki. Jeśli wszystkie proste sposoby zawiodą, lekarz może przepisać środki, które pomogą obniżyć poziom trójglicerydów we krwi. Ale wszystkie leki mają efekty uboczne i dobrze jest się z nimi zapo­znać.

 

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.