Dlaczego takie dobre

Najwcześniejsze badania dotyczące wpływu spożycia ryb na stan zdrowia człowieka zostały wykonane u Eskimosów żyjących na Grenlandii. Pomimo że ich dieta zawiera stosunkowo dużo tłuszczu, przypadki schorzeń serca są u nich bardzo rzadkie.

W Danii badano związek między zawartością w diecie wielonienasyconych kwasów tłuszczowych o strukturze omega-3 a chorobami serca. W trakcie tych badań mężczyźni o wysokim poziomie cholesterolu i trójglicerydów we krwi otrzymywali trzy różne dawki kwasów – 2, 4 i 9 g dziennie. Niezależnie od podawanej dawki kwasów, poziom cholesterolu całkowitego, trójglicery­dów oraz stosunek cholesterolu całkowitego do HDL-cholesterolu zmniejszył się istotnie, ale spadek ten był tym większy, im badani otrzymywali wyższą dawkę kwasów – dla dawki 2 i 4 g kwasów poziom cholesterolu całkowitego zmniejszył się o 11%, a dla dawki 9 g aż o 22%. Podobnie wzrost poziomu HDL-cholesterolu był tym większy, im wyższa była dawka kwasów omega-3.

Podobne wyniki uzyskano w innych badaniach, podczas których sześciu mężczyzn stosowało przez 3 tygodnie dwie różne diety – wysokotłuszczową z dodatkiem oleju rybnego, a następnie przez trzy tygodnie niskotłuszczową, także z dodatkiem oleju rybnego. Niezależnie od całkowitej zawartości tłuszczu w diecie, dodatek oleju rybnego spowodował zmniejszenie poziomu cholesterolu całkowitego we krwi. Ale wpływ tłuszczu z ryb na poziom trój glicerydów był zaskakujący – stwierdzono mianowicie zmniejszenie ich poziomu o 41% u osób stosujących dietę wysokotłuszczową i o 31% u osób stosujących dietę niskotłuszczową.

Porównywano także wpływ diety rybnej i mięsnej na poziom cholesterolu u kobiet i mężczyzn. Badani spożywali przez 6 tygodni albo mięso, albo ryby (sardynki i łososia). Poziom cholesterolu całkowitego we krwi zmniejszył się znacząco po diecie rybnej, a co więcej, poziom „złego” LDL-cholesterolu u osób jedzących ryby był o 9% niższy niż u tych, którzy jedli mięso.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.