Czterogwiazdkowa przekąska

Czy kiedyś zastanawialiście się, dlaczego kukurydza ogrzana na patelni tak strzela?

Cala tajemnica w łusce ziarna kukurydzy. Kiedy ziarna ogrzewamy, woda wewnątrz ziarna powoduje pęcznienie skrobi. Gdy temperatura wewnątrz ziarna jest tak wysoka, że woda zamienia się w parę wodną, łuska pęka z trzaskiem i skrobia wydostaje się na zewnątrz. I już mamy popcorn.

W 1993 roku Amerykanie zjedli 18 miliardów porcji popcornu (po 0,95 1 każda) i nie wydaje się, żeby ta ilość malała.

Właściwie przygotowany popcorn znakomicie zaspokaja głód, jest bogaty w węglowodany złożone, niskokaloryczny, zawiera także dużo włókien pokar­mowych rozpuszczalnych, pomagających w walce z cholesterolem. Prawie połowa wszystkich włókien kukurydzy to właśnie włókna rozpuszczalne.

Ale popcorn jest zdrowy tylko wtedy, gdy jest prażony w strumieniu go­rącego powietrza. Typowa porcja (około 3 szklanek) zawiera tylko 81 kalorii i ani śladu tłuszczu. Popcorn prażony na oleju, polany masłem lub margaryną i posolony – zawiera dużo tłuszczu i sodu. Tak samo jak gotowy przygotowy­wany w kuchence mikrofalowej.

Niestety, wiele osób uważa, że popcorn bez soli i masła to po prostu nie jest popcorn. Wśród miłośników prażonej kukurydzy są tacy, którzy jedzą ją bez dodatków. Inni dodają masło, solą, są tacy, którzy jedzą ją z czekoladą. I taki popcorn jest równie kaloryczny jak porcja lodów. Czasami można zaspokoić łakomstwo i zjeść porcję ulubionego tłustego popcornu. Ale tylko czasami – aby nie zwiększać w sposób zasadniczy spożycia tłuszczu nasyconego.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.