Każda łyżka obniża cholesterol

Korzystne działanie płatków z pełnych zbóż w walce z cholesterolem potwierdziły liczne badania naukowe. Mężczyźni z podwyższonym poziomem cholesterolu we krwi przez 6 tygodni stosowali dietę niskotłuszczową, a przez następne 6 tygodni tę samą dietę wzbogaconą we włókna rozpuszczalne (pek­tyny lub nasiona płesznika) albo w pozbawione włókien płatki kukurydziane. Dieta niskotłuszczową spowodowała 4-procentowy spadek poziomu choleste­rolu całkowitego we krwi bez wpływu na poziom LDL-cholesterolu. Ta sama dieta wzbogacona w pektyny spowodowała spadek poziomu cholesterolu cał­kowitego we krwi o 6,4%, a LDL-cholesterolu o 8,4%. Dieta zawierająca nasiona płesznika dała jeszcze lepszy efekt – poziom cholesterolu całkowitego spadł o 9,2%, a LDL-cholesterolu o 9,7%.

W innych badaniach 18 osób z podwyższonym poziomem cholesterolu we krwi stosowało dietę wzbogaconą płatkami pszennymi z otrębami lub płatka­mi zawierającymi nasiona płesznika. Po 2 tygodniach w grupie spożywającej dietę wzbogaconą w nasiona płesznika poziom cholesterolu całkowitego zmniejszył się o 8,4%, a LDL-cholesterolu o 11,1%, a tym samym istotnie zmniejszyło się ryzyko choroby naczyń wieńcowych.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.