Nowe pomysły w codziennej diecie

Wyniki wielu badań naukowych, publikowane w czasopismach medycz­nych i zajmujących się problematyką żywieniową, wskazują, że dieta nisko­tłuszczową może w istotny sposób obniżyć poziom cholesterolu we krwi. Ale niskotłuszczową – to znaczy jaka? Ile tłuszczu może zawierać?

To zależy. Amerykańskie Towarzystwo Kardiologiczne zaleca dietę, w któ­rej mniej niż 30% kalorii pochodzi z tłuszczu. Inni specjaliści mówią najwyżej o 25% kalorii pochodzących z tłuszczu. Ale osobom ze schorzeniami serca na tle miażdżycy zaleca się w diecie nie więcej niż 10% kalorii pochodzących z tłuszczu.

Niewielkie ograniczenie ilości tłuszczu w diecie jedynie w niewielkim stopniu wpłynie na poziom cholesterolu we krwi. Natomiast stosowanie die­ty, w której zaledwie 10% kalorii pochodzi z tłuszczu, może spowodować spadek poziomu „złego” LDL-cholesterolu nawet o 40% (tak, nie o 40 mg/ 100 ml, ale o 40%).

O tym w jakim stopniu każdy z nas powinien ograniczyć ilość tłuszczu w diecie, powinien zadecydować lekarz. Ale co do jednego panuje zgodność poglądów – wszyscy spożywamy za dużo tłuszczu, więc jego ograniczenie jest zawsze decyzją słuszną. Przede wszystkim należy jeść mniej tłuszczu nasyco­nego występującego w mięsie, maśle i olejach tropikalnych (kokosowym i pal­mowym).

I  trzeba mieć świadomość tego, że zmniejszenie ilości tłuszczu w diecie to nie jest nieszczęście. W handlu pojawia się coraz więcej produktów o ogra­niczonej ilości tłuszczu i wcale nie są mniej smaczne. Trzeba tylko podjąć decyzję.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.