Wychwalaj czosnek i żuj miętę

Do tej pory nie zgromadzono dostatecznej ilości danych naukowych, po­twierdzających przydatność czosnku w walce z podwyższonym poziomem cholesterolu. Ale danych tych z roku na rok przybywa.

Po 12 tygodniach podawania ekstraktu z czosnku (0,9 g podzielone na 3 porcje dziennie) 42 osobom z podwyższonym poziomem cholesterolu, wykaza­no spadek poziomu cholesterolu całkowitego o 6% (z 262 do 247 mg/100 ml), a LDL-cholesterolu o 11% (z 188 do 168 mg/100 ml). U osób otrzymu­jących placebo poziom cholesterolu całkowitego zmniejszył się o 1%, a LDL-cholesterolu o 3%. Warto zauważyć, że poziom LDL-cholesterolu we krwi nie powinien przekraczać 130 mg/100 ml.

Podobna dawka sproszkowanego czosnku podawana przez 16 tygodni 40 osobom o wysokim poziomie cholesterolu spowodowała zmniejszenie po­ziomu cholesterolu całkowitego o 21%, a trójglicerydów o 24%. U osób otrzy­mujących placebo poziom cholesterolu całkowitego i trójglicerydów zmniej­szył się odpowiednio o 3% i 5%.

Badania wykonane u 222 pacjentów po jednym zawale serca wykazały, że stosowanie świeżego czosnku (6-10 g, 2-3 ząbków dziennie) przez minimum 3 lata spowodowało spadek poziomu cholesterolu średnio o 9%, zmniejszyło się również u badanych ryzyko śmierci lub ponownego zawału serca. U 210 osób stosujących placebo nie stwierdzono zmian poziomu cholesterolu we krwi.

Nie wiadomo, jakie ilości czosnku są niezbędne w profilaktyce miażdży­cy. Ostatnie badania wykazują, że wystarczy pół do jednego ząbka czosnku dziennie, choć wcześniejsze mówiły o 7-28 ząbków dziennie jako ilości niezbędnej.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.